tisdag 26 januari 2010

det finns en drabbad till!

http://www.svininfluensan.com/content/vaccinet-stoppas-i-kanada#comment-1691

I tråden kan man läsa om en nioårig pojke med liknande symtom som mina.
Jag HOPPAS att få kontakt med pojkens föräldrar.

Läkemedelsförsäkringen

har nyligen anmält min "skada" av influensavaccinet till Läkemedelsförsäkringen.

"Hänsyn tas till skadans svårighetsgrad och omfattning, läkarens möjlighet att förutse skadan och så vidare. Om man kommer fram till att skadan med övervägande sannolikhet är orsakad av läkemedel och inte har kunnat förutses samt att den är allvarligare än de problem du medicinerat för, är du berättigad till ersättning"

ovan taget ur Läkemedelsförsäkringens informationsbroschyr

Handläggningstiden är ca 4 månader.

Jag tycker själv att mitt fall är solklart.
Jag blev sjuk efter sprutan.
Hade jag inte tagit sprutan hade jag inte fått dessa utslag och svullnader.....

måndag 25 januari 2010

jag är med i "Dinamediciner.se"

http://dinamediciner.se/nyheter/marie-blev-sjuk-av-vaccinet

Är det NÅGON som har haft liknande symtom i samband med vaccination?

Eller kanske liknande symtom efter en genomgången influensa?

Det finns ju många som har kronisk urtikaria - vad tror Ni som drabbats av detta var den utlösande faktorn?

torsdag 21 januari 2010

3-månader i dag!

Sorgligt att det idag är tre månader sedan jag blev sjuk av vaccinet och att jag fortfarande står på hög dos medicin....

Men det kunde vara värre - tröstar jag mig med!!!

Nästa vecka har jag återbesök hos Allergologen.

tisdag 19 januari 2010

dagarna/veckorna efter vaccinationen

Min historia.

må 19/10 2009 kl 18.00 inj Pandemrix. Natten som följde sov jag dåligt.
Lokal reaktion över vänster axel där jag fick inj.

ti 20/10 svullet rött och varmt på vänster axel (rejält- men ändå väntat!) Jobbade som vanligt.

on 21/10 feber 38,5, påtaglig sjukdomskänsla, värk i kroppen, mycket trött, fryser - på gränsen till frossa, ont kring vänster axel och armhåla.

to 22/10 Fryser fortfarande, feber 38,5. Börjar få hjärtklappning. Olustig känsla i kroppen. Upplever ett tryck över bröstet. Tungandad. När jag ska duscha ser jag att jag fått utlsag på mage, bål. Klias ej. Får tid på vårdcentralen kl 13.00. Bedöms som förväntad reaktion/biverkan av Pandemrix. Rekommenderas: Vila, Alvedon, någon Antihistamin för säkerhets skull!? Jag kan ta vad jag har hemma! (har pollenallergi) Jag tog Aerius 5mg. Kände mig något bättre på kvällen, men fortfarande feber.

fr 23/10 fm kändes ok. Trodde att jag var på bättringsvägen. Men framåt dagen/em fick jag FROSSA, frös så jag skakade kraftigt så jag fick svårt att prata, tryck över bröstet, hjärtklappning, rodnad på bålen, armar. Fick ny tid på vårdcentralen kl 15.30. På vägen till Vc började ansiktet hetta och rodnad spred sig över hals ansikte framförallt kring hårfäste och ögonbryn. Olustig krypande känsla i kroppen.
På VC fick jag brus Betapred 12 st och tog Aerius som jag hade med mig. Får med mig betapred för ytterligare 2 dagars behandling. Symtomen dämpas därefter något men jag mår inte bra, så jag sover hos mina föräldrar, vill inte att mina barn ska se mig sån här. När jag ska somna är mest besvärande symtom att det kryper i benen, fötterna känns domnade och att jag har en snabb dunkande puls.

lö 24/10 Frukost hos mina föräldrar kl 9.00. När vi sitter och äter kommer rodnaden snabbt över kroppen, värst ansikte och hals. Huden stramar. Det kryper i kroppen och i hårbotten. Tar då en Tavegyl som jag har stoppat i handväskan. Pappa kör in mig till akuten. Jag undrar varför reaktionen kommer nu när jag fortfarande bör ha hög dos kortison i kroppen.
Undersökning på akuten visar att jag är tacykard, ser själv på mätaren att jag har 140i puls. Ekg och syresättning ok. Under vistelsen på akuten börjar Tavegylen verka och jag upplever att jag har åkt in i onödan! Tar en ytterligare Aerius och mina Betapred (dos 2) lite senare underdagen ca 15.00. Ytterligare en tavegyl kl 19.00. På kvällen mår jag ganska bra. Sover hemma.

sö 25/10. KL 7.30 FROSSAR igen. SKAKAR. Tar Tavegyl. Utslagen kommer snabbt tillbaks tillsammans med hettan i ansikte. Kryper i benen och pirrar i ljumskar. Utlsag diffust på benen, de är röd flammiga. Hårbotten stramar rejält. Avvaktar en stund men blir sedan orolig och känner mig så konstig att jag vill åka in till akuten för koll. Tänker att jag kanske håller på att få en anafylaktisk reaktion? Blir rädd. Tycker att det är så lustigt att jag blir dålig trots att jag har, kortison, aerius och tavegyl i kroppen.
Läkare på akuten pratar med bakjour och jag blir ordinerad en fortsatt betapredkur fem dagar ytterligare. Får inga klara besked hur jag ska göra med antihistamin. Men då jag frågar igen så säger läkaren att två Tavegyl per dag är rimligt.

må 26/10 upptäcker att jag har kraftig rodnad i svalget. Tror inte att någon läkare tittat mig i svalget. De har frågat om andningsbesvär, men det har jag inte haft. Bara tryck över bröstet och varit "tungandad". Huden flammig över hela kroppen. Läser Fass och ser att jag kan ÖKA Tavegylen!!!! Denna dag tar jag 4 fördelat över dygnet och Betapred. Mår bättre på kvällen. Utslagen blekare men har klåda på lår och skinkor vilket är nytt symtom.

ti 27/10 På morgonen har jag klåda på ben rygg. Är lös i magen. Fortsätter med tavegyl och betapred. Vilar hela dagen. På kvällen kommer FROSSAN igen. Skakar kraftigt. Tempen 37.8. Hjärklappning. Yr. Olustig. Fortfarande lös i magen.

on 28/10 på morgonen fortsatt lös i mage. Värk i ryggen - nytt symtom! Fryser och är darrig. temp 37.0.
Denna dag behöver jag regelbundet alvedon för ryggvärken, tar tavegyl och betapred... och även LORATADIN, min läkare från VC ringer och säger att han pratat med en allergolog som rekommenderar att man kombinerar Tavegyl och Loratadin.
På kvällen kryper det i benen igen, känner mig olustig. Upplever att det känns tjockt i halsen men det ser inte svullet ut, bara rodnat med kärlstrimmor.

to 29/10 vaknar 04.30 av att det gör ont i RYGGEN. Tar alvedon och tavegylen. kl 8.00 Loratadin och betapred nu nere på 3st. kl 10.45 får jag en fross-attack och mer ont i ryggen. Ringer allergimottagn på Ryhov och frågar om råd. Får en tfn-tid framöver med allergolog. Ang ryggontet hänvisar SSK till vårdcentral. Jag avvaktar. Sover/vilar hela dagen. Ryggvärken ger ej med sig. Funderar på om det är träningsvärk efter allt frysande.

fr 3+/10 Fryser fortfarande....vilar och tar min medicin....

lö 4/10 Härdar ut!!!! Hjärtklappning, fryser, känner mig svullen i halsen - inbillar jag mig??? Tar medicin och försöker inte oroa mig.

sö 5/10 Mår lite bättre förutom domnade fötter med nedsatt känsel. Benen är så tunga! Kan all kortison vara orsaken? Jag förklarar det så efter jag läst i Fass.

må 2/11 Åter röd och flammig hud på morgonen. Allergologen ringer på kvällen. Jag kan ha drabbats av reboundfenomen pga av feldosering av betapred! Ska fortsätta med en betapred per dag fram till ett besök hos allergolog i Jönköping. Har fått vit tunga, svamp? Kanske därför jag har en klumpkänsla i halsen. Vichyvatten!

ti 3/11 som tidigare....men möjligen något mindre sjukdomskänsla, ingen frossa denna dag.

on 4/11 huden nästan som vanligt! idag tom duschat utan frossa. Träffar allergologen. Han ger mig hopp om att jag kan bli frisk igen, han tar prover TSH och T4 eftersom jag fryst och darrat så mycket och blivit ett benrangel. Han ordinerar mig T Prednisolon 5mg en styck dagligen i en månad framåt. Betapreden går tydligen hårt åt binjurar (därför jag haft värk i ryggen?) På em/kväll fryser jag igen. (prov även på ANA, autoantikroppar)


Dagarna här efter har jag slutat föra anteckningar. Jag har dock konstaterat att jag behöver minst tre tavegyl plus en loratadin för att hålla symtom uthärdliga. Tar Prednisolon som ordinerat.

1/12 blir jag svullen i ansikte vänster sida. Ringer allergologen som säger att jag ska sluta med Prednisolon och börja med Nasonex nässpray.

2/12 på kvällen blir jag hastigt rödflammig över hela kroppen och och får söka Distriktsläkarmottagningens jour. Läkaren där säger att detta är vad man kan förvänta sig när man stått på Kortison så länge och slutar tvärt. Får därför börja igen med en långsam ned/uttrappning....

Slutade med Prednisolonet 16/12 2009. Gick bra. Nasonexen sved och iriterade nässlemhinnan och svalg så den slutade jag med efter några veckor.

Jag har sedan 2/12 tagit Loratadin 1st, Tavegyl minst 3st dagligen, ibland har jag stöttat till med munlöslig Aerius då jag plötsligt blivit flammig eller ansiktssvullnad återkommit. Min rodnad/flammighet är tydligast under em/kväll. Jag har ingen intensiv klåda som vid klassisk urtikaria. Därför jag börjat fundera på om den diagnosen stämmer?? Angioödem har jag, det är jag med på. Jag är hela tiden lite svullen kring vänster kind, mer eller mindre och har även domningskänsla där. Svullnaden i svalget blir värre på em/kväll. Men jag dricker vichyvatten och tänker att har det inte svullnat igen tidigare så gör det inte det nu heller! Och jag äter ju min tavegyl! Vad hade jag gjort utan tavegylen???

måndag 18 januari 2010

Finns det fler drabbade?

Att det kunde bli så här av en vaccination!
Det skulle vara intressant att få kontakt med andra som varit med om liknande eller kanske samma reaktion som jag.